Ding 4: Netvibes, is dat echt handig?

Vandaag aan de slag met #Ding4, dat belooft dat mijn leven eenvoudiger wordt met Netvibes.

Allereerst mijn Netvibespagina dus maar eens afgestoft. Vóór de zomer gebruikte ik die dagelijks om m’n mail, Twitter en de feeds van de PZC te volgen. Na de zomer woonde ik ineens in een andere wereld, was mijn belangrijkste mailclient niet langer Gmail maar Outlook en schoof Twitter een beetje naar de achtergrond. Tja, nieuwe baan hè! Ik ben inmiddels een maand verder en het stof begint een beetje neer te dalen. De routine komt terug in mijn leven. Dus ook Twitter 🙂

En volgens #Ding4 dus ook Netvibes. Maar vond ik dat nou eigenlijk wel zo handig? In één oogopslag inzicht in nieuwe mailberichten klinkt leuk. Maar als je in dezelfde oogopslag drie verschillende Gmailaccounts probeert bij te houden, blijkt de praktijk weerbarstiger. Want wat blijkt? Je ziet alleen maar dat er nieuwe berichten zijn, en eventueel ook de eerste paar regels van het bericht, maar als je het echt wilt lezen, of -hou je vast- wilt antwoorden, dan moet je de client in een nieuw scherm openen. Weg Netvibes. Weg overzicht. Weg gemak.

Bovendien kan je in dezelfde browser slechts ingelogd zijn op één Gmailacount. Dus zet je naast Firefox ook Internet Explorer aan. Dan heb je er twee. Maar of dat nou gemakkelijk is?

Hoe wil ik het wel? Ik wil dat Netvibes de mogelijkheid geeft Gmail (of welke mailclient dan ook) echt te volgen. Mail lezen, mails beantwoorden, contacts beheren, chatten, etc. En niet deze vorm van schijndienstverlening, want daar heb ik niks aan.

Nee hoor, ik ben niet chagrijnig, dat lijkt alleen maar zo.

Een lichtpuntje? OK, dankzij mijn nieuwe baan ontvang ik nu mijn mail in Outlook. Dat scheelt inderdaad een Gmailaccount om bij te houden. Blijven er twee over. Probleem opgelost 😉

7 Reacties to “Ding 4: Netvibes, is dat echt handig?”

  1. René Says:

    Mis ik wat?

    Nu ken ik netvibes niet echt, maar in mijn emailclient kan ik alles wat je noemt: een overzicht van allevier mijn email accounts, inclusief tientallen RSS-feeds.

    Nu kan je in netvibes natuurlijk nog veel meer, maar lost dat wel wat op? Het probleem is het te beperkte schermoppervlak. Of eigenlijk: te veel informatie.

    Mijn leven is pas echt veel eenvoudiger geworden toen ik rigoreus ben gaan knippen in de informatie die ik tot mij nam: alleen de RSS-feeds die er écht toe doen, alleen tweeps die ik écht wil volgen.

    Ook scheiden in de tijd heeft me geholpen: sommige informatiestromen zijn duidelijk privé/hobby en kunnen dus prima wachten tot ’s avonds en in het weekend.

  2. janaca Says:

    En welke client is dat dan?

    Knippen is inderdaad onvermijdelijk. Gelukkig begin ik de blogosphere nu pas echt te ontdekken, dus ik ben gewaarschuwd zullen we maar zeggen.

  3. Edwin Says:

    Ah, nu begrijp ik waarom je niet helemaal overtuigd ben van Netvibes:-)

    Er zijn in ieder geval ook scripts voor firefox waarmee je gmail kunt beheren in ‘multiple modus’ Zie http://mashable.com/2008/06/07/log-into-several-gmail-accounts-same-time/ bijvoorbeeld.

    Als het gaat om de standaard module van gmail, in netvibes, wordt het inderdaad iets lastiger maar je zou nog wat kunnen experimenteren met doorsturen van berichten en dan het benutten van de ‘html-pagina-widget’ (onder onmisbare widgets). Heb het zelf nog niet geprobeerd want vindt het niet zo erg dat ik gmail in apart tabje meeloopt, maar als je wilt kan ik wel een oplossing voor je zoeken.

  4. Joost Says:

    Kijk eens aan… nou uitvogelen of RSS daadwerkelijk Really Simple is. Hoe krijg ik dit naar m´n iGoogle toe zonder een hele nacht te prutsen. Eerst het rode knopje proberen.

    Keep up the good work. 🙂

  5. RSS: het hikken voorbij « Archivaris in de Zeeuwse klei Says:

    […] Toen ik vorige week met RSS aan de slag moest, stokte de cursus even voor mij. Mijn humeur was, mede als gevolg van […]


Geef een reactie

