Ding 5: RSS. Het hikken voorbij

Toen ik vorige week met RSS aan de slag moest, stokte de cursus even voor mij. Mijn humeur was, mede als gevolg van m’n overactieve slijmvliezen beneden peil gezakt en dat schoot natuurlijk niet op. Toen bleek ineens hoe actief onze coaches zijn! Allerlei commentaar en tips kwamen mijn kant op. Ik had alleen niet direct gelegenheid om ze toe te passen. Inmiddels heb ik Greasemonkey in Firefox geïnstalleerd en kan ik nu heel gemakkelijk binnen hetzelfde scherm van Gmailaccount wisselen. Dat betekent dat Netvibes er direct een stuk handzamer op wordt, al werkt dit natuurlijk alleen op pc’s die ook met Firefox, Greasemonkey en de Multi-Login werken. Gelukkig heb ik tegenwoordig nog maar met één werkplek te maken, in plaats van de vijf van mijn vorige baan, dus dat is over het algemeen nog wel te regelen.

Toen die hobbel eenmaal genomen was, ben ik op zoek gegaan naar andere inhoud voor mijn reader. Allereerst volgde ik braaf de opdracht: een zoekopdracht op Marktplaats (altijd leuk!) en een gedetailleerde zoekopdracht op de website van onze collega’s in Den Bosch. Toen ging mijn informatiehartje weer even sneller kloppen:

De RSSmogelijkheden van het BHIC

Wat valt er hier voor de klanten van het BHIC veel te kiezen! Prachtig! Dat (en meer?) willen wij straks natuurlijk ook kunnen op onze nieuwe website! Ik vraag me af hoeveel werk het aan de achterkant is…

Behalve de PZC, de 23 Archiefdingen, de blogs van de beide interne coaches en natuurlijk Gmail moest er toen nog wel wat bij. Ik besloot de blogs van de andere ZA-collega’s maar eens op te zoeken. Helaas hebben die er nog geen RSS op staan. Ik heb me dus maar aangemeld als volger. Zal wel een hoop mail opleveren :-). Ik hoop dat ze allemaal fanatiek aan het bloggen slaan, een mooie manier om mijn nieuwe collega’s wat beter te leren kennen. Wat ik tijdens deze speurtocht alvast wel tegenkwam, was de site van Martijn Hollestelle, die werkelijk prachtige foto’s maakt. Betere reclame voor het mooie Zeeland kan ik me even niet voorstellen.

5 Reacties to “Ding 5: RSS. Het hikken voorbij”

  1. lvdb71 Says:

    Heel goed Hanneke! Enkele blogs hebben overigens al wél rss, en niet alleen die in WordPress.
    De site van Martijn is inderdaad prachtig! Ik weet niet of je nog lege muren hebt in je nieuwe woning…

  2. lvdb71 Says:

    Trouwens, blogger maakt gebruik van atomfeeds. Dit zie je onderaan elke blogger-pagina staan. Die kun je ook in je rss-reader laden. Scheelt weer een hoop e-mail 😉

  3. Edwin Says:

    Goed bezig Hanneke, leuk dat je de smaak te pakken krijgt! Overigens is het wel zo dat je in Netvibes bij ‘feed toevoegen’ ook vaak kunt volstaan met het ingeven van de URL van een website of blog. Netvibes detecteert dan automatisch de aanwezige RSS. De blogs van medecursisten hebben allemaal RSS maar het is niet overal als zodanig aangegeven.

  4. Edwin Says:

    En die Hollestelle maakt inderdaad schitterende foto’s. Mooie tip! Dank je.

  5. Ding3: RSS en Webcare « Archivaris in de Zeeuwse klei Says:

    […] kan verrijken, slimmer laten lijken…  Zoals te lezen is op dit blog, ben ik vol goede moed aan de slag gegaan. En ik heb het zowaar een tijdje volgehouden. Maar daar bleef het weer bij. Je kunt […]


Geef een reactie

