Ding 9: Reflectie

Van 1.0 naar 2.0?
Het is opvallend hoe de term 2.0 is doorgedrongen in het spraakgebruik, en dan vooral als het tegenovergestelde van 1.0. Je hoort wel eens de uitspraak “... maar die is zó 1.0!” waarmee dan bedoeld wordt dat het lijdend voorwerp van de discussie alleen in z’n eigen wereldje leeft, geen oog heeft voor wat er bij de mensen in z’n omgeving speelt en in elk geval niet met z’n tijd is meegegaan. Uiteraard zijn de mensen die dit zeggen al helemaal 2.0, waaronder we dan verstaan dat zij middenin de wereld staan, ontvankelijk zijn voor alles wat er om hen heen speelt (en eigenlijk heel hip natuurlijk).

De termen 1.0 en 2.0 zijn dus geëvoleerd van versienummers van een bepaald product of verschijnsel, naar wat in feite elkaars tegenpolen zijn. Dat is niet alleen grappig om te zien gebeuren, maar het toont direct de kern van de ontwikkeling van Web1.0 naar 2.0. Van éénrichtingsverkeer naar gelijkwaardig ‘content management’.

Wel of niet?
Omdat voor ons ‘content management’  nu eenmaal een van onze kerntaken is, kunnen we deze ontwikkeling in het archiefwezen niet negeren. Voor mij persoonlijk is dat niet zo moeilijk. Ik ben altijd snel gewonnen voor nieuwe dingen en leuke gadgets, dus geef mij een gekke nieuwe applicatie en ik ben om. Of dat voor iedereen echter even gemakkelijk is, is nog maar de vraag. Daarom ben ik ook zo blij met de 23 Archiefdingencursus. Ik begin van een heleboel dingen te ontdekken waar de klepel hangt en probeer ze in het dagelijks leven toe te passen, hartstikke interessant. Maar als ik zie hoeveel tijd ik er al in moet steken om het een beetje goed te doen, heb ik grote bewondering voor de collega’s die minder affiniteit met digitale toepassingen hebben, en zich er toch doorheen slaan. De meeste mensen zijn redelijk tot zeer enthousiast. Als je ze echter vraagt om nieuw geleerde toepassingen in het dagelijkse werk in te zetten, blijkt er toch nog veel koudwatervrees te bestaan. En dan blijkt 1.0 als state of mind niet voor niets zo hardnekkig te zijn. Het is namelijk veilig en bekend. Om je op internet actief en communicatief op te stellen, moet je niet alleen bereid zijn je open te stellen voor allerlei nieuwe ontwikkelingen. Belangrijker is dat je je kwetsbaar durft op te stellen. Dat je anderen durft te laten meekijken in je eigen veilige domein: Dit is waar ik mee bezig ben. Ik heb daarvoor deze methode gekozen en daarbij die en die (en ja, ook die) fouten gemaakt. Deze aanpak heeft een dubbel rendement. Je krijgt uit onverwachte hoek adviezen en aanmoediging om vooral door te gaan. Je stelt vak(- of lot!)genoten op de hoogte van je voortgang en je geeft hen de kans te leren van jouw successen en fouten.

Bloggen dus!
Ik zou het dus erg goed vinden als we ook ná de cursus doorgaan met bloggen. Het hoeven echt geen doorwrochte epistels te zijn, liever niet zelfs. Zet gewoon eens in 200 woorden op een rijtje waar je mee bezig bent, welke valkuilen je ziet of denkt te zien en welke kant je op zou willen. Het is in het begin wennen, en het gaat de ene keer beter dan de andere keer. Voor mezelf geldt dit net zo goed als voor ieder ander. Ik weet echter zeker dat het onverwachte resultaten kan opleveren en dat we er zeker niet slechter van zullen worden!

Niet voor niets is het credo van Archief2.0: Deel en Heers!

7 Reacties to “Ding 9: Reflectie”

  1. Petra1010 Says:

    Mooie post, Janaca. Het is echt fantastisch leuk om te zien hoe mensen van 1.0 in 2.0 veranderen gedurende de cursus, kan ik je uit ervaring vertellen. En ook ik hoop van harte dat ze blijven bloggen, maar vooral dat ze het enthousiasme en spelen en doen blijven vasthouden, ook al is de cursus nu ten einde.

  2. Christian Says:

    Knap stukkie! Mooi dat je zegt dat je je ook kwetsbaar moet durven opstellen – da’s inderdaad heel erg waar. Voor mezelf is dat begonnen door te bloggen over mijn ideeën en ervaringen over al hetgeen ik online zie gebeuren, welke kansen er lijken te liggen, hoe ik zou moeten veranderen en welke stappen ik nog zou moeten maken. Dus met je laatste oproep ben ik het helemaal eens! 🙂

    De posts over Ding #9 zijn bij veel mensen erg de moeite waard. Ik kan je aanraden een rondje te maken, binnen en buiten de dienst.

  3. Edwin Says:

    Een mooie beschouwing Hanneke. Juist dat aspect van kwetsbaarheid is voor veel mensen een moeilijk te nemen horde. Je kwetsbaar opstellen IS ook niet altijd makkelijk maar de ervaring leert me wel dat juist als je schrijft over je fouten en onzekerheden je uit de meest gekke hoeken steun en advies krijgt. Dat heeft denk ik veel te maken met de herkenbaarheid en de waardering voor transparantie en eerlijkheid.

    Alles wijst erop dat de overgang van het informatietijdperk naar het sociale tijdperk door zal zetten. In die zin kan een blog al een mooie vingeroefening zijn voor wat laagdrempeliger publiceren en communiceren. Dat credo is top 🙂

  4. Marleen Says:

    Rake post, Hanneke!

    Eigenlijk is de moeizame weg van 1.0 naar 2.0 wel logisch, toch? Voor velen zijn de termen ‘digitaal’ en ‘kwetsbaarheid’ best eng en lastig denk ik. Mensen falen niet zo graag he…

    Jouw voorstel zou een mooie stap in de goede richting kunnen zijn inderdaad, super… en deze cursus uiteraard 🙂

  5. alinda Says:

    Hoi Hanneke,

    Mooi gedaan Hanneke! Wat je schrijft is heel waar.

    … heb ik grote bewondering voor de collega’s die minder affiniteit met digitale toepassingen hebben, en zich er toch doorheen slaan.

    Het mooie hiervan vindt ik dat ook deze collega’s na het doorlopen van de cursus zich ook een stuk vaardiger voelen. en dus ook zekerder. Ook herkenbaar is de ‘koudwatervrees’ maar komt denk ik misschien ook wel doordat ze niet weten hoe te beginnen. Je zult dus misschien een aanjager nodig hebben die collega’s ook begeleidt en stimuleert om na afloop van de cursus het geleerde ook in de praktijk te brengen.

    Hup op naar ding 10!!

    groetjes,
    Alinda

  6. Henri Says:

    Het gras is mij al door collega’s voor de voeten weggemaaid, maar ik wil toch even kwijt dat ik dit een hele mooie overdenking, beschouwing, analyse vind. Je legt de vinger precies op de zere plek. Knap.

    Henri

  7. Edwin Says:

    Hoi hanneke,

    Het blijft wel lang stil na deze mooie lange post. Ik hoop dat het wel goed met je gaat, en dat dit voortkomt uit druk zijn met andere werkzaamheden etc?

    Als ik iets kan betekenen hoor ik het graag van je he?

    Groetjes

    Edwin


Geef een reactie

