Ding 13: Kwistig kwetteren!

Over Ding 13: Twitter

Aanvankelijk was ik zeer sceptisch over twitter.

In mijn omgeving werd enthousiast getwitterd en ik vond dat behoorlijk irritant. Het kan namelijk verslavend werken… steeds even kijken… heeft een van de mensen die ik volg, alweer iets geschreven wat ik leuk vind om te lezen?

Na verloop van tijd veranderde dat. De verhuizing naar Zeeland speelde hierbij heel duidelijk een rol. Enerzijds begon ik ineens behoorlijk wat tijd in de trein door te brengen en dan wil ik af en toe ook wel een kleine pauze tijdens het lezen van allerlei stukken en het uitwerken van allerlei notities. Contact met m’n collega’s en vrienden in ‘de buitenwereld’ is dan erg prettig. Dat ik kan beschikken over een fijne gadget waarmee ik altijd en overal bij twitter kan, helpt natuurlijk wel :-).

Anderzijds kreeg ik direct en indirect te maken met mensen bij andere (archief)instellingen die ik ook via twitter kon volgen. Daardoor kreeg ik allerlei informatie over de dingen waarmee zij zich professioneel bezighouden die ik anders niet, of lang niet zo snel had gekregen.

Een leuke bijkomstigheid was bovendien dat de contacten met die collega’s elders, begonnen te lijken op de contacten met de ‘eigen’ collega’s, dus mensen die ik dagelijks op mijn werk tegenkom. Ik begon ze te leren kennen door de korte verhaaltjes over familieleden, concertbezoek, ziekte, huisdieren en hobbies. Geouwehoer? Jazeker! En daarmee voedsel van de relaties die je met de mensen in je omgeving onderhoudt. Of dat nu naaste familie in Noordoost-Groningen is, of een collega elders in het land, maakt niet uit. Via twitter ‘spreek’ je elkaar praktisch dagelijks en ik vind dat hartstikke leuk.

Kortom, het is als zwemmen, even door de eerste kou heen en dan misschien ontdekken dat het zo slecht nog niet was om erin te springen. Maar geef het dan ook even de kans om leuk te worden en schrijf het niet meteen af als onzin.

5 Reacties to “Ding 13: Kwistig kwetteren!”

  1. alinda Says:

    Mooie beschouwing over twitter!! Duidelijk en helder verhaal! Wie weet trek je hier nog meer collega’s mee over de streep!!

    groetjes,
    Alinda

  2. TomC Says:

    Dat is nu eens een verhaal waar ik me helemaal in kan vinden.

  3. Edwin Says:

    Ik vond het erg grappig om jou te zien opduiken op Twitter en jou en Chido zo een beetje te leren kennen. Extra interessant daarbij is dat je veel sneller informatie uitwisselt over ZB en ZA. Informeler en vrijblijvender misschien maar wat mij betreft stukken beter dan ellenlange vergaderingen met velen.

  4. Luud de Brouwer Says:

    Jij stond sceptisch tegenover twitter??? @janaca die ik niet van mijn tweetfeed gebrand kan krijgen??? Tis een vreemde wereld.


Geef een reactie

