Ding 14: chat!

Weer terug naar m’n Veluwse tijd… Omdat we daar met Gmail werkten, werkten we eigenlijk automatisch ook met chat. Als je in gmail online bent, kan je, als je dat tenminste wil, bekenden uitnodigen om te chatten.
En dan kan je van elkaar zien wanneer je online bent, en heel eenvoudig een chat starten. Erg handig voor het werk, we zaten daar immers verspreid over vijf vestigingen en chatten is dan echt handiger dan steeds even de telefoon pakken. Je gesprekspartner hoeft namelijk niet constant aan de pc te zitten. Het venstertje blijft gewoon open staan waardoor je alleen maar af en toe hoeft te kijken of er een reactie wordt gevraagd. Daarmee is chat, net als twitter waarover ik eerder schreef, een manier om je directe omgeving uit te breiden.

Nu ik in Zeeland werk, is gmail een beetje naar de achtergrond geschoven en gebruik ik die andere ‘irl’ chat veel meer. Ik heb nu immers iedereen onder handbereik. Ik heb wel eens gedacht, (maar het nog nooit geprobeerd) dat als ik mijn stem erg verhef, m’n hele afdeling me zou moeten kunnen horen. We zitten allemaal aan een lange gang, dus dat zou moeten lukken. 😉 Na al die jaren pendelen, voelt dat nog steeds als een grote luxe.

En chat voor het archief? Ja, zou prachtig zijn. Ik heb er inmiddels zelf al een erg goede ‘klantervaring’ opgedaan. Ik heb vorige week een nieuwe laptop gekocht en er was iets dat ik niet snapte. Even gezocht naar een oplossing en toen zag ik dat er een chatfunctie met de klantenservice bestond. Ik meldde me aan en kreeg direct contact. Tien minuten later was mijn probleem opgelost. Na afloop werd er nog een afschrift van het gesprek naar mijn mailbox gestuurd. Resultaat: een supertevreden klant die dat vervolgens uitgebreid via twitter besprak en het bedrijf in kwestie een goede ‘pers’ bezorgde.

Ik zag dat het Nationaal Archief en het BHIC al aan het experimenteren zijn met chat! Mooie initiatieven die helemaal passen in de 2.0mentaliteit van spelen en leren. Zoals te verwachten was, was de eerste evaluatie positief. Laagdrempelig en snel beschikbaar, dat zijn precies de eigenschappen die je als publieksinstelling graag wilt uitstralen.
Een nadeel vond ik, dat ik alleen kon vinden dat de chatfunctie een aantal dagdelen beschikbaar is, maar nergens kon vinden welke dagdelen dat dan waren. De chatbox van het BHIC is op elke pagina beschikbaar en dat vond ik erg goed, je weet direct dat je kunt chatten en of de box op dat moment bemenst is.

Het kan natuurlijk heel goed dat ik niet goed gekeken heb en de ‘openingstijden’ toch in koeieletters op beide websites vermeld zijn…

3 Reacties to “Ding 14: chat!”

  1. Yvette Hoitink Says:

    Wij hebben het rooster (nog) niet naar buiten bekend gemaakt. We wilden eerst eens zien of het haalbaar was. Als je een rooster bekend maakt, schep je verwachtingen. Er zijn collega’s die het naast de studiezaaldienst of telefoondienst doen, en dan kan het dus gebeuren dat die een andere bezoeker aan het helpen is.

  2. Luud de Brouwer Says:

    Zo zie je dat een kleinere verspreide organisatie soms tot verrassend innovatieve oplossingen kan komen die je bij een andere, grote gecentraliseerde organisatie met moeite van de grond kunt krijgen. Terwijl het o zo noodzakelijk is om die kant op te gaan.

  3. Edwin Says:

    Mooi voorbeeld, van die klantenservice. Door het zelf zo te ervaren weet je ook meteen hoe jouw klanten zo’n dienst mogelijk beleven. In de ZB is het wel interessant om te zien dat de chat van Aladin nog wel eens niet-serieuze vragen opleverde. Bij de chat van de website is dat veel minder… Er wordt best goed gebruik van gemaakt…


Geef een reactie

