Ding 19: Hoe net is mijn werk?

Over sociale netwerken op het web kan je natuurlijk enorme leuterverhalen ophangen. Deels heb ik dat al gedaan bij mijn ode aan twitter en voor een deel is dat verhaal ook van toepassing op de sociale netwerken waarvan ik deel uitmaak. Leuk om het contact met oude en nieuwe vrienden te herstellen of aan te halen. En direct net zo vrijblijvend als je zelf wilt doordat het contacten op afstand zijn.

Voordeel van de netwerksites is, zoals Lee Lefever het in zijn filmpje al zegt: de onzichtbare lijnen worden zichtbaar gemaakt. Waar je vroeger alleen op verjaardagen en borrels zag wie er wel en niet in een bepaald netwerk zaten, krijg je dat via zo’n site veel duidelijker in beeld. En iemands plek in dat netwerk wordt ook duidelijk. Je hoeft niet meer zoiets te vragen als: ‘wat ben jij, van het bruidspaar?’, je ziet direct met wie mensen op school gezeten hebben, dan wel dezelfde studentenvereniging hadden of ooit bij hetzelfde bedrijf werkten… En dat kan natuurlijk best handig zijn.

Ik heb nog geen vastomlijnd idee hoe een archiefdienst zich op een zinnige manier op zo’n netwerksite kan presenteren. Waar ik vooral huiverig voor ben is dubbel werk. Ik heb het idee dat je je het beste kunt richten op je eigen website, en die dan op zo’n manier inrichten dat je bezoekers er kunnen vinden waar zij naar zoeken. Ik realiseer me echter heel goed dat ik daarmee voorbij ga aan het feit dat veel van je bezoekers niet eens weten dat je site bestaat, en dat je dus naar ze toe moet om ze te bereiken.

Conclusie? Netwerksites moeten worden meegenomen in het beleid rond communicatie en webcare: welke thema’s spelen er her en der? Hoe kunnen of willen of moeten wij daarop inspelen? Maar welke netwerksites nemen we dan wel? Welke kunnen we misschien links laten liggen? Maar dan wil ik wel graag na een jaartje kijken wat we eraan gedaan hebben en of we kunnen meten wat het heeft opgeleverd…

Eén reactie to “Ding 19: Hoe net is mijn werk?”

  1. Edwin Says:

    Al die netwerken kunnen inderdaad wel extra of dubbel werk opleveren maar aan de andere kant kun je ontzettend veel doen met de mogelijkheden van RSS en andere geautomatiseerde tools. Als je de koppelingen benut hoef je maar op een paar plaatsen alles bij te houden.Het nadeel daarvan is dan wel weer herhaling en het moeten investeren in het maken van al die koppelingen.

    Ik geloof oprecht dat de tijd rijp is om een paar mensen echt vrij te spelen voor het sociale web en dan een strategie te bepalen waar veel flexibiliteit in zit. Precies wat jij zegt dus. In feite moet je er dus vooral voor zorgen dat de content van je site makkelijk deelbaar is en in ieder geval ook door de medewerkers wordt verspreid, op relevante en aantrekkelijke wijze.


Geef een reactie

