Ding 22: Archief2.0 En hóp met de beentjes!

Alle blogposts van de afgelopen periode teruglezend, denk ik dat het wel duidelijk is hoe ik denk over archief2.0. Warm voorstander van het uitproberen van nieuwe methoden en technieken als ik ben, was het ontstaan van de Archief2.0 community voor mij een echte verademing.

Toen ik voor het eerst het Manifest van de Archivaris las, had ik het gevoel dat er allerlei ramen en deuren open gingen en er een frisse wind begon te waaien. Ik was direct verkocht en begon het Manifest bij mijn collega’s aan de man te brengen. Daarnaast probeerde ik het manifest in de praktijk te brengen wat zich vooral uitte in het proberen minder krampachtig met allerlei zaken om te springen.

Vaak komt het erop neer dat je je kwetsbaar moet opstellen. Wil je iets? Probeer het gewoon! Helaas is dat echter wel heel gemakkelijk gezegd en minder gemakkelijk gedaan. Maar al te vaak moet je oppassen als je je kop boven het maaiveld uitsteekt om te zien hoe het landschap er in de verte uitziet. Voor je het weet word je immers afgeserveerd als je je zaakjes niet perfect in orde hebt gebracht voor je naar buiten trad. Angst is niet alleen een slechte raadgever maar werkt ook verlammend. En verlamming blokkeert alle creativiteit, de durf om eens iets geheel anders te doen of om af te wijken van de platgetreden paden.

In het voorjaar van 2008 ontvingen we bij het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe een zak geld om een virtuele studiezaal uit de grond te stampen. Dat leek bij uitstek een project om over te gaan bloggen: welke fouten maken wij? Wat gaat er juist goed? In de praktijk kwam er van bloggen helaas weinig. Tijdgebrek, onzekerheid over wat wel en wat niet te schrijven, noem maar op.

Iets later ontstond er, dankzij de activiteiten van Archief2.0 wel een hartstikke leuk ander idee dat wel prompt werd uitgevoerd. Het Streekachivariaat werkte aan de voorbereiding van de herdenking van 90 jaar einde Eerste Wereldoorlog. Tijdens de studiedag in Den Bosch bedachten we dat we op het web een kleine presentatie zouden kunnen maken van de archiefstukken die betrekking hadden op ‘onze’ vluchtelingenkampen, maar die afkomstig waren van verschillende archiefdiensten. We, dat waren Christian van der Ven van het Brabants Historisch Informatie Centrum, die de stukken uit het archief van het Vluchtoord Uden aanbood, en Joost Salverda van het Gelders Archief,waar allerhande prachtig Gelders Materiaal voorhanden is. Alles wat voor het project van toepassing was werd uitgeleend aan het Streekarchivariaat zodat we het konden digitaliseren. Vervolgens werden de scans online gezet met behulp van Picasa, de gratis fotoapplicatie van Google. Binnen enkele maanden hebben we zo met een piepklein budget maar een enorme hoeveelheid enthousiasme en heel wat uurtjes buiten de reguliere werktijden een prachtig project opgezet. Zoals Christian het destijds in zijn blog noemde: we waren de Calimero’s.

Het helpt natuurlijk wel als je je in een gezelschap van gelijkgestemden bevindt. Toen ik nog streekarchivaris was, had ik een klein maar superenthousiast team en kon ik redelijk ongestoord mijn gang gaan, toen had ik echter het nadeel dat van mijn mooie voornemens uit puur tijdgebrek bitter weinig terecht kwam. In Zeeland gaat dat gelukkig anders. Niet dat ik hier zwem in mijn vrije tijd, maar de groep mensen met wie ik het samen mag gaan doen is enorm veel groter, met navenant grotere armslag. Sinds we met de 23 Archiefdingen bezig zijn, borrelt en bruist er van alles in het Zeeuws Archief. Dat is leuk, inspirerend en spannend. Twintigtien wordt een mooi jaar :-)!

Geplaatst in Uncategorized. Tags: . 6 Comments »

6 Reacties to “Ding 22: Archief2.0 En hóp met de beentjes!”

  1. annorosa Says:

    “Wil je iets graag? Probeer het gewoon!” Dat vind ik ook en daarom denk ik dat je het bijgaande filmpje wel leuk vindt.
    (http://www.youtube.com/watch?v=Y4h8uOUConE&feature=player_embedded)

  2. Edwin Says:

    Fijn, zo’n positieve insteek. Het is wel prettig als je verschillende werkplekken een beetje kunt vergelijken. Ik zit alweer tien jaar bij de ZB en je gaat dingen soms te snel als vanzelfsprekend beschouwen. Twee jaar geleden ben ik eens een dagje gaan snuffelen in Yerseke. Dat was echt een eye-opener. Jij gaat van klein naar groter, ook interessant!

  3. Hajo de Roo Says:

    Ha Zeeuws meisje, Kun je de klei nog van je schoenen krijgen of ga je gewoon in het zeewater staan?
    Een fijn opbeurend verhaal. Vooral “gewoon doén”; past wel goed bij mij. Wat die virtuele studiezaal betreft: Nou die komt er zeker! Met dank voor jouw inspanningen. Ik ga het blog weer oppakken (en misschien ook wel twitteren) en archiefdingen doen.
    Zo sprak de archivaris 1.8.

    Hajo de Roo

  4. Christian Says:

    Mooi om dit enthousiaste verhaal zo te lezen! En mooi ook hoe je een en ander hebt ervaren en beleefd. Succes met de ‘volgende dingen’! 🙂

  5. Luud de Brouwer Says:

    Hold that thought!

    Ik ga jullie in Zeeland op de voet volgen. Altijd inspirerend om mensen aan het werk te zien met nieuwe dingen, hortend en stotend, maar wel met de blik op vooruit!

  6. janaca Says:

    Oei, uit al die leuke reacties blijkt wel hoeveel verwachtingen je schept door aan de buienwereld te laten weten hoe je het eigenlijk zou willen.
    We gaan ons best doen en bedankt!


Geef een reactie

