23 Archiefdingen: do ut des in plaats van quid pro quo

Doordat de cursus 23 Archiefdingen begon toen ik ‘net’ in het Zeeuws Archief begonnen was, zal ik de Dingen nog wel een hele tijd met die eerste hektische periode associëren. Dat is niet in de laatste plaats omdat het een onverwachte en ook ongewone manier was om mijn nieuwe collega’s via hun weblogs een beetje beter te leren kennen.

Op de een of andere manier dachten mijn collega’s tijdens de cursus dat ik het allemaal wel wist omdat ik langzamerhand een actieve tweep geworden ben, maar dat was dus echt niet het geval. In veel gevallen was het een kwestie van de klok en de klepel.

Natuurlijk ‘wist’ ik wat Flickr en wiki voor verschijnselen waren. Net als dat ik ‘échte’ mening had over Netvibes en ervan overtuigd was dat RSS wel niks voor mij zou zijn.

Gelukkig ‘moest’ ik van mijn werkgever deelnemen aan de cursus en kan ik nu weer eens volmondig beamen dat je nooit uitgeleerd bent ;-). Wat ik vooral enorm heb leren waarderen waren WikiFootnoteFlickr en RSS.

Ik hoop dat we het enthousiasme waarmee veel mensen de cursus hebben gevolgd kunnen vasthouden en dat de mensen die om welke reden dan ook nu niet hebben meegedaan, in de tweede groep alsnog aanhaken. De sfeer van openheid, delen en durven is niet alleen voor mij persoonlijk erg belangrijk!

En voor mezelf? Hoe nu verder met die Dingen? Ik hoop dat ik dit blog kan volhouden. Ik heb gemerkt dat ik schrijven leuk vind, al heb ik wel een aanleiding nodig. Af en toe een Ding zou zo’n aanleiding kunnen zijn.

Geplaatst in Uncategorized. Tags: . 10 Comments »

10 Reacties to “23 Archiefdingen: do ut des in plaats van quid pro quo”

  1. Luud de Brouwer Says:

    Zo meteen mijn Latijn wat bijgespijkerd via Wikipedia, want intellectueel val ik onmiddellijk door de mand als iemand Latijnse spreuken gaat gebruiken.
    Maar, geweldige titel en ik snap um nu!

    Zoals al eerder gezegd, laat het Zeeuws Archief lekker meedeinen op de woelige 2.0 baren! 🙂
    En gezamenlijk stomen we op naar nieuwe werelden.

    Nou, dat lijken me wel genoeg mooie woorden.
    Voor ik het vergeet: gefeliciteerd!! Krijgen de deelnemers die het afronden ook een leuk Archief 2.0 kado?

  2. janaca Says:

    LOL, ik gebruik wikipedia ook hoor!

  3. Christian Says:

    Mooie titel inderdaad – eveneens een WP-intellectueel hier – en proficiat!!

    Hopelijk blijf je bloggen! 🙂

  4. Ingmario Says:

    Heel mooie titel en heel mooie prestatie!

  5. Voyager to Web 2.0 Says:

    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep! Ik heb je postings met veel plezier en interesse gelezen. Ik deel je enthousiasme over Web2.0 helemaal! En dan nu… kennis omzetten in daden. Dat wordt Ding 24 en verder 🙂 Goed dat je doorgaat met je blog. Ik blijf je zeker volgen!
    AnnekevW

  6. Poulus Says:

    Gefeliciteerd! Ik las je postings met veel plezier.
    Hoop echt dat je door gaat.

  7. Edwin Says:

    Hoi Hanneke,

    Ook namens mij van harte gefeliciteerd! Lekker in de pocket die dingen!

    Het is inderdaad waar wat je zegt: als iemand erg actief is op Twitter ga je er op de een of andere manier ook van uit dat die persoon dan ook wel thuis zal zijn in ‘al die andere dingen’. Waar dat nu precies mee te maken heeft weet ik niet eigenlijk, want die redenering slaat helemaal nergens op. Maar goed, ondanks het feit dat je toch nog nieuwe dingen hebt geleerd wekte je niet de indruk dat het je heel veel moeite kostte. Dat kan ook schijn zijn natuurlijk maar daar geloof ik dan ook weer niks van 🙂

    Houd het enthousiasme er inderdaad maar in, dat is een heel mooi voornemen! Goed weekend alvast, en tot maandag.

    Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

    (ook maar een blauwe maandag, vanzelfsprekend)

  8. janaca Says:

    En zo is het maar net 😉

  9. Henri Says:

    Gefeliciteerd,

    “De klok en de klepel”, dit soort kwetsbare eerlijkheid weet ik te waarderen.

  10. Marleen Says:

    Van harte Janaca! Chapeau!

    Gelukkig ‘moest’ je deze cursus volgen van je werkgever, want anders hadden we jouw bijdragen moeten missen. M.a.w… evenals Christian hoop ik dat je blijft bloggen.

    Fijn weekend en tot maandag!


Geef een reactie

