Ding 3: RSS en Webcare

Eerlijk gezegd was RSS een van de belangrijkste redenen om weer met de Dingen aan de slag te willen… Ik lijd in sterke mate aan een constante dilemma. Ik heb de wens alles te willen weten en bijhouden maar maak mijn leven zo druk en vol, dat ik niet in staat blijk mijn wens te vervullen.

Er zijn mensen die zullen denken: zie je wel, de moderne tijd met haar information overload… Ze moet gewoon al die apparaten de deur uit doen, dan gaat het vanzelf over!

Dat klopt echter niet. Ook toen wij nog op de krant aangewezen waren voor het nieuws, had ik hier last van. Stapels kranten moesten worden bewaard tot ze gelezen waren. De enige remedie tegen het eeuwig schuldgevoel (“ik moet nog zoveel bijlezen!”) leek het opzeggen van het abonnement. Kwam goed uit, we wilden op dat moment dubbel glas laten plaatsen en het geld dat we voor een nieuw jaar NRC opzij gelegd hadden, was ongeveer genoeg voor de woonkamer.

Hopeloos dus.

In 2009 ging ik in de herkansing. Eindelijk snappen wat RSS voor mij kon betekenen. Eindelijk grip op de informatie die dagelijks beschikbaar komt. Die mij kan verrijken, slimmer laten lijken…  Zoals te lezen is op dit blog, ben ik vol goede moed aan de slag gegaan. En ik heb het zowaar een tijdje volgehouden. Maar daar bleef het weer bij. Je kunt weliswaar heel gemakkelijk ongelezen feeds ‘gelezen’ maken (vergelijkbaar met de oude kranten bij het oud papier gooien). Maar daarvoor heb ik het toch niet? Ik wilde toch zo graag bij blijven?

Blijkbaar niet.

Dan maar niet verrijkt worden, of slimmer lijken. Ik heb gewoon het zitvlees niet om structureel kranten te lezen. Of structureel andermans blog te lezen. Het lukt me al niet eens om mijn eigen blog vaker dan een of heel misschien twee keer per jaar bij te werken!

Of zou feedly hierin toch nog verandering kunnen aanbrengen?

bron afbeelding: http://www.zazzle.nl/bah_humbug_de_zwarte_en_grijze_kaart_van_de_vaka-137396720795063836

Geplaatst in Uncategorized. Tags: . 5 Comments »

5 Reacties to “Ding 3: RSS en Webcare”

  1. Marleen Says:

    Vermoedelijk voor velen een herkenbaar verhaal. En Feedly, sommigen zijn er dol op 😉 http://www.edwinmijnsbergen.nl/2012/09/feedly-100-nog-steeds-mn-favoriete.html#.UKOlDuT8LSg

    • janaca Says:

      haha, had ik dat blog van Edwin nou maar wat beter bij gehouden, dan had ik feedly eerder gekend… Een moderne kip-ei discussie is geboren!

  2. Willy Says:

    Zucht

    Er is zo veel te weten
    Er is zo veel te doen
    Kon ik alles maar vergeten
    en sterven
    van de poen

  3. Henri Says:

    Hoeveel ballast moet een mens dragen voordat dat hij snapt dat het nergens toe dient. Dat zal wel vloeken in de kerk zijn. Als Archivarissen en bibliothecarissen zijn wij dan ook nog eens dubbel gehandicapt.

  4. Anneke Says:

    Maar gelukkig zijn er allerlei superhandige oplossingen voor ‘dubbel gehandicapten’. #BlijMetRSSenFeedreaders!


Geef een reactie

