Ding 4: Tagging

Met dank aan Ding 3, RSS ben ik het weblog van Rose Holley uit Australie gaan lezen. Deze Australische collega schrijft over allerlei dingen met betrekking tot het gebruik van social media die ons ook bezighouden. Haar toegankelijke stijl spreekt mij erg aan en al lezend ontdek ik allerlei dingen die me de afgelopen paar jaar zijn ontgaan. Wat gebeurt er veel in het wereldwijde archiefwezen! Heerlijk om te lezen, ook over dingen die dan misschien verkeerd worden aangepakt maar waar wij weer van kunnen leren.

De zoekopdracht ‘tagging’ op haar blog leverde een paar interessante posts op. Ik noem er twee:

Een lijst met allerlei activiteiten van de NARA in Washington, waarin met name de poging om bronnen te laten taggen scherp wordt bekritiseerd. Het komt op mij over als een poging van olkskool archivarissen om te profiteren van the wisdom of the crowd, echter zonder de materie te kunnen loslaten.

Een project van de All Souls Anglican Church in Londen waarbij de collectie podcasts van 3600 preken online toegankelijk gemaakt wordt. Het poject is dit voorjaar gestart, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vorderingen, maar kon daar in de gauwigheid even niets over vinden.

Eén reactie to “Ding 4: Tagging”

  1. Anneke Says:

    Ja, een interessant weblog van Rose Holley hè! Op @followanarchive komt het regelmatig voorbij. Ze schrijft ook vaak over crowdsourcingprojecten. Leerzaam!


Geef een reactie

