Ding 8: Joetjoep!

Ik ben een grote fan van het Internet.

Het is alsof we er de wereld mee onder handbereik hebben gekregen, nog vergemakkelijkt dankzij de introductie van het mobiele internet waardoor ik met mijn smartphone altijd overal alles kan opzoeken wat ik zelf niet weet. Zeker wanneer er een paar leergierige kinderen in je omgeving verkeren, die met de gekste vragen komen, waarop je vaak wel iets van een antwoord weet, maar dankzij het internet onder handbereik, kan elke uitleg worden aangevuld en vaak prachtig geïllustreerd.

Toen gisteren dan ook een aardrijkskundetoets werd overhoord en we er niet helemaal uitkwamen met de definities van het zomer- en winterbed van een rivier, gaf dit plaatje meteen uitkomst:

Ik had het niet beter kunnen uitleggen en ineens was duidelijk wat werd bedoeld toen we in de kerstvakantie over de IJsselbrug bij Zwolle reden en we wezen op de uiterwaarden die volledig onder water stonden.

Youtube speelt in dit ‘aanschouwelijk onderwijs voor thuis’ natuurlijk ook een rol, al is die in de praktijk minder voor het geven van uitleg en meer voor het laten zien van ‘hoe klonk dat ook alweer’: het tonen van eigen jeugdherinneringen. Dat begon al vroeg, een echte klassieker is natuurlijk de Banaan van Bert en Ernie:

Maar ook de Muppets blijven leuk:

Al met al is Youtube inmiddels onderdeel geworden van de jeugdherinneringen van onze eigen kinderen. En niet in het minst omdat ze er zelf ook enthousiast gebruiker van worden:

Tot slot laat ik de kans niet voorbij gaan om een ‘diaklankbeeld’ te laten zien dat ik een paar weken geleden dankzij Twitter zag: de Nederlandse staatsinrichting in vier minuten:

Geplaatst in Uncategorized. Tags: . 6 Comments »

6 Reacties to “Ding 8: Joetjoep!”

  1. Marleen Says:

    Een prachtige promotie van het wereldwijde web. De vanzelfsprekendheid maakt tijdelijk plaats voor euforie.

  2. Henri Says:

    Bij de laatste video krijg ik het bericht “de video bestaat niet”. Misschien iets mis gegaan met het embedden?

  3. Henri Says:

    Ik kreeg het antwoord al bij YouTube: Deze video is niet beschikbaar, het spijt ons.

    • janaca Says:

      Het is gerepareerd hoor! De code die het formaat van het Youtubevenstertje bepaalde, was per ongeluk bold…

      • Henri Says:

        Leuk filmpje, vooral die Amerikaanse uitspraak van Nederlandse woorden. Luister vooral maar eens naar het woord Keukenhof.


Geef een reactie

